Aan het eind van leerjaar 6 bespreekt de huidige leerkracht intern de leerling met de leerkrachten van de schoolverlaters. Een lid van de CvB sluit hierbij aan. In deze bespreking wordt een beeld gevormd van het uitstroomperspectief van de leerling. Indien nodig wordt het uitstroomperspectief in samenspraak met ouders bijgesteld.
In het overleg van de CvB wordt aan het eind van elk schooljaar een lijst opgesteld van leerlingen die mogelijk uitstromen aan het einde van het volgende schooljaar, omdat ze in leerjaar 8 zitten en/of 12 jaar zijn of worden in het lopende schooljaar. Aan elke naam is gekoppeld: de uitstroombestemming van de leerling en het Ontwikkelingsperspectief (OPP).
Tijdens de welbevindingsgesprekken die plaatsvinden aan het begin van het schooljaar worden ouders/verzorgers van de schoolverlaters geïnformeerd over de mogelijke scholen die passend zijn bij het voorlopig schooladvies zodat ouders kunnen gaan oriënteren ???? voorstel: voor ieder kind is er ieder schooljaar een welbevindingsgesprek in het SO.
In de periode september t/m december wordt er, indien nodig, een individueel intelligentieonderzoek afgenomen. Dit onderzoek vindt, na toestemming van ouders, op school plaats.
In de week van 11 november t/m 22 november worden bij de schoolverlaters die ook de doorstroomtoets gaan maken de Leerling in Beeld toetsen afgenomen. Het toetsmoment in januari komt hiermee te vervallen.
In december vindt de adviescommissie plaats. Aan de adviescommissie nemen de huidige leerkracht, de intern begeleider, de orthopedagoog en leden van de voortgezet (speciaal) onderwijs scholen deel. In de adviescommissie wordt gezamenlijk per leerling een advies afgegeven. Om het schooladvies te bepalen worden de volgende drie gebieden meegenomen: leren/didactische prestaties, sociaal-emotionele ontwikkeling en leren leren/werkhouding. Voorafgaand worden de OPP’s van de leerlingen gedeeld met de leden van de adviescommissie. Ouders hebben hiervoor toestemming gegeven.
Bij een voorlopig PRO-advies binnen een reguliere setting bespreken we voor de zekerheid ook de leerling met het VSO in het geval dat de doorstroomtoets een hoger advies geeft dan PRO om beide opties verkend te hebben. In de praktijk zien we dat een reguliere PRO-setting soms eerder haalbaar is voor leerlingen door de kleinschalige setting.
De adviezen die voortkomen uit de adviescommissie worden binnen de CvB gedeeld en door de orthopedagoog toegevoegd aan het OPP.
Leerlingen en hun ouders ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig advies vanuit de adviescommissie van de huidige leerkracht.
Tussen 27 januari en 16 februari wordt de Route 8 toets (doorstroomtoets) afgenomen bij leerlingen die niet aan de ontheffingsgrond voldoen. De beslisboom of de leerling de eindtoets moet maken is hier te vinden.
Uiterlijk 15 maart ontvangt de school de uitslag van de Route 8 toets. Indien er een hoger advies uit de Route 8 toets komt dan wordt het schooladvies heroverwogen in samenspraak met de adviescommissie.
Leerlingen en hun ouders ontvangen uiterlijk 24 maart het definitieve schooladvies op papier van de huidige leerkracht samen met een lid van de CvB. Hieraan worden ook mogelijke vervolgscholen gekoppeld.
Vervolgens gaan ouders zich oriënteren op mogelijke scholen en verzorgen zij z.s.m. de aanmelding van hun kind op de nieuwe school.
Ouders wordt verzocht om het OPP en andere benodigde documenten te ondertekenen.
Tussen 25 en 31 maart melden de ouders met leerlingen die naar het regulier voortgezet onderwijs zullen gaan zich bij de reguliere voortgezet onderwijs school. Uiterlijk op 12 mei volgt er een besluit over toelating reguliere middelbare scholen.
Voor leerlingen die uitstromen naar een voortgezet speciaal onderwijs (VSO) geldt deze centrale aanmeldweek niet.
Van de leerlingen die de overstap van SO naar VSO of PRO maken, wordt een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) aangevraagd, via de intern begeleider en/of orthopedagoog.
Na 6 tot 8 weken van het nieuwe schooljaar informeert de teamleider bij de ontvangende school naar de stand van zaken rondom de schoolverlaters.
Na 14 of 15 maanden doet de teamleider bij de betreffende scholen navraag m.b.t. plaatsbestendiging.
Stappenplan voor de leerkracht
Leerkracht van groep 6
Bespreken uitstroomperspectief met leerkrachten groepen 7 en 8 en lid van CvB aan het einde van het schooljaar.
Leerkracht van groep 7
Bespreken voorlopig schooladvies met leerkracht groep ⅞ en intern begeleider en orthopedagoog (aan het einde van het schooljaar; voorafgaand aan de evaluatie (OPP)bespreking).
Tijdens evaluatiebespreking (OPP) bespreekt de leerkracht het voorlopig advies met ouders. Tijdens deze bespreking gaat de leerkracht het toestemmingsformulier voor de schoolverlatersprocedure tekenen door de gezaghebbende ouders.
Leerkracht van de schoolverlaters
Tijdens de welbevindingsgesprekken bij start schooljaar ouders informeren over mogelijke scholen die passen bij het voorlopige schooladvies.
Leerling in Beeld toetsen afnemen in november.
Actieve deelname aan de adviescommissie. De leerkracht bereidt de leerling voor en kan deze kernachtig bespreken. De leerkracht heeft een actieve rol in het tot stand komen van het definitieve schooladvies.
De leerkracht nodigt de ouders in december uit voor de adviesgesprekken die in januari plaatsvinden..
De leerkracht bereidt de adviesgesprekken voor de schoolverlaters voor.
De leerkracht voert de adviesgesprekken met ouders in januari.
De leerkracht blijft actief in het ervoor zorgen dat de benodigde documenten voor aanvraag TLV of aanmelding retour zijn.
De leerkracht bereidt de leerlingen voor op de Route 8 doorstroomtoets.
De leerkracht zorgt voor voorbereiding (zoals laptops, ruimte enz) en voelt zich verantwoordelijk voor de afname van de Route 8 doorstroomtoets..
De leerkracht heeft een actieve rol bij de mogelijke heroverwegingen n.a.v. de doorstroomtoets Route 8.
De leerkracht communiceert mogelijke wijzigingen in het schooladvies n.a.v. de doorstroomtoets voor de afgesproken termijn richting ouders.
De leerkracht attendeert ouders voorafgaand aan de aanmeldweek binnen het regulier onderwijs (indien van toepassing) op passende wijze.